Jun 7, 2013

THE ELEPHANT ROPE

elephant rope 1
As a man was passing the elephants, he suddenly stopped, confused by the fact that these huge creatures were being held by only a small rope tied to their front leg. No chains, no cages. It was obvious that the elephants could, at anytime, break away from their bonds but for some reason, they did not.
He saw a trainer nearby and asked why these animals just stood there and made no attempt to get away. “Well,” trainer said, “when they are very young and much smaller we use the same size rope to tie them and, at that age, it’s enough to hold them. As they grow up, they are conditioned to believe they cannot break away. They believe the rope can still hold them, so they never try to break free.”
The man was amazed. These animals could at any time break free from their bonds but because they believed they couldn’t, they were stuck right where they were.
Like the elephants, how many of us go through life hanging onto a belief that we cannot do something, simply because we failed at it once before?
Failure is part of learning; we should never give up the struggle in life.
************
VOCABULARY :
SUDDENLY : very quickly in usually an unexpected way; in a sudden way /THÌNH LÌNH, ĐỘT NGỘT
CONFUSED : unable to understand or think clearly / BỐI RỐI, LÚNG TÚNG
HUGE : very large; great in size, amount, or degree / TO LỚN, ĐỒ SỘ, KHỔNG LỒ
CREATURE : an animal of any type / SINH VẬT, LOÀI VẬT
ROPE : a strong, thick string that is made by twisting many thin strings or fibers together / DÂY CÁP, DÂY THỪNG, DÂY CHÃO
CHAIN : a series of usually metal links or rings that are connected to each other in a line and used for supporting heavy things, for holding things together / DÂY XÍCH
CAGE : a box made of wire or metal bars in which people keep animals or birds / LỒNG CHUỒNG, CŨI
OBVIOUS : easy to see or notice / RÕ RÀNG, RÀNH MẠCH, HIỂN HIÊN
BREAK AWAY : to get away from someone or something especially by using force or effort / TRỐN, THOÁT KHỎI
ATTEMPT (v) : to try to do (something) / CỐ GẮNG, THỬ LÀM
ATTEMPT (n) :  SỰ CỐ GẮNG , THỬ LÀM
CONDITION (v) : to train or influence (a person or an animal) to do something or to think or behave in a certain way because of a repeated experience / LÀM CHO QUEN, TẠO THÀNH PHẢN XẠ CÓ ĐIỀU KIỆN
AMAZED (a) : feeling or showing great surprise / LÀM KINH NGẠC, LÀM SỬNG SỐT
STUCK (p.p) : difficult or impossible to move from a position / BỊ MẮC, BỊ KẸT, BỊ SA LẦY, BỊ CẢN TRỞ
HANG (v) : to be or stay in a place for a period of time without doing much / TREO
FAILURE (n) : a lack of success in some effort / THẤT BẠI; SỰ THIẾT KHẢ NĂNG, KHÔNG LÀM ĐƯỢC
GIVE UP (ph. v) : bỏ, BỎ CUỘC (theo sau là động từ thêm -ING)
STRUGGLE (n) : Make forceful or violent efforts to get free of restraint or constriction / TRANH ĐẤU, NỖ LỰC HẾT MÌNH
***********
BÀI DỊCH :
SỢI DÂY BUỘC VOI
Một người nọ đi ngang qua những chú voi, ông đột nhiên dừng lại, tự hỏi vì sao những sinh vật to lớn này chỉ bị giữ lại bằng sợi dây thừng nhỏ buộc vào chân trước của chúng. Không cần dây xích, không cần chuồng cũi. Rõ ràng những chú voi  bất cứ lúc nào cũng có thể giật đứt những thứ đang trói buộc chúng, nhưng vì một lý do nào đó chúng không làm thế.
Thấy người huấn luyện gần đó ông ta bèn hỏi sao những con vật kia chỉ đứng đó mà không cố chạy thoát. Người huấn luyện nói, “À, khi chúng còn bé, chúng nhỏ hơn bây giờ nhiều, khi ấy chúng tôi đã dùng sợi dây nhỏ như sợi dây này để buộc chúng và khi ấy sợi dây như thế là đủ để giữ chúng lại. Khi chúng lớn lên, chúng đã quen tin rằng chúng không thể thoát ra được. Chúng vẫn cho rằng sợi dây vẫn đủ chắc để giữ chúng lại vì thế mà chúng không bao giờ cố giật đứt dây.
Người đàn ông nọ lấy làm ngạc nhiên. Những con vật này bất cứ lúc nào cũng có thể thoát ra khỏi những thứ đang ràng buộc chúng nhưng vì chúng nghĩ rằng chúng không thể nên chúng mới cam chịu bị trói buộc ở đó.
Tương tự như những chú voi, bao nhiêu người trong chúng ta đi qua cuộc đời này với một niềm tin rằng chúng ta không thể làm được một việc nào đó, đơn giản chỉ vì ta đã từng làm việc đó và thất bại?
Thất bại là một phần tất yếu của học hỏi, trong cuộc sống chúng ta đừng bao giờ ngừng nỗ lực hết mình.

0 comments:

Post a Comment